torsdag 14. august 2008

Syltynne flyvere og lett bagasje?

Meldingene om vansker med lønnsomheten for flyselskapene kommer tett i disse dager. De økte drivstoffutgiftene har tvunget selskapene til å tenke nytt for å redusere forbruket av drivstoff. I dag kan vi lese at det er millioner å spare på å lette vekten på flyene. Vektreduserende tiltak gir milliongevinst i sparte drivstoffutgifter. Det nevnes da redusert vekt på flymat og serveringsvogner. I tillegg kan små endringer på flyvingene gi ytterligere sparing av energibehovet.



SAS Norge har beregnet at om man kutter vekten på alle fly med 1 kg., vil man spare 25 tonn drivstoff i året. Det er vel grenser på hvor lett flymaten kan bli, og da tar det vel ikke lang tid før søkelyset rettes mot flyvere og cabinansatte? Kanskje også passasjerer blir vurdert ut fra vekt? Heldigvis har vi ikke fått slike signaler fra flyselskapene, men det er innlysende at kroppsvekt på personene om bord i flyet vil gi enorme økonomiske utslag når man følger beregningene til SAS Norge.

Det er vel mer sannsynlig at det heller vil bli satt nye begrensninger på vekt på kolli og håndbagasje. Dersom et snitt på 50 passasjerer i hvert fly reduserer bagasjevekten med 1 kg, vil SAS - ifølge egne beregninger - spare utrolige 1250 tonn drivstoff i året. Kanskje det også hadde vist på flyprisene?

Illustrasjonsfoto: Nyhetskommentarer

Ingen kommentarer: