En gratulasjon hører med når Dagbladet selv kan melde at de nå er Norges nest største nettsted. Konkurrentene er mange og kjente. Ifølge topplisten til TNS Metrix blir Dagbladet tett fulgt av startsiden.no, nrk.no og finn.no.
Dagbladet skriver lite om hvem som topper lista; nemlig konkurrenten vg.no. Likefult har Dagbladet gjennomgått store forandringer og forbedringer. En av de største visuelle forskjellene er kanskje bruk og plassering av annonser. I så måte mener Nyhetskommentarer at Dagbladet er mer ryddig og derfor mindre "slitsom" å lese. Når store deler av et nettsted blinker og hopper i alskens farger, forstyrres det redaksjonelle innholdet, og lysten til å klikke seg bort fra nettstedet øker.
De to konkurrentene har også helt ulik organisering av innholdet. VG har den klassiske venstremenyen der man finner snarveier til populære mål som: VG-lista, vær, sport m.m. Dagbladet satser på menyen øverst i headeren for enkelt å føre lesere til ønsket kategori. Plassering av menyer trenger ikke være avgjørende for et nettsteds popularitet. Dagbladet mener selv at satsingen på video har vært viktig. I det lange løp vil likevel det redasjonelle innholdet, og hvordan dette presenteres, være det viktigste for å tiltrekke seg lesere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar